2011-05-03

Czarny ptasior

Jerzy Kosiński, pierwotnie Józef Lewinkopf 
(14.06.1933- 03.05.1991)
20. rocznica śmierci.
Można powiedzieć, że o Jerzym Kosińskim wiem bardzo niewiele. Wiele lat temu próbowałam przyswoić sobie książkę "Malowany ptak", niestety, ze względu na drastycznośc opisów przerwałam i już do niej nie wróciłam. Ostatnio, za sprawą powieści Janusza Głowackiego "Good night, Dżeżi" pisarz został przypomniany. Książki nie czytałam. Może ktoś się z nią zapoznał i ma na jej temat własne zdanie?
W związku z 20 rocznicą śmierci sięgnęłam do "Historii literatury amerykańskiej XX wieku"1. Jerzy Kosiński osiadł w Stanach Zjednoczonych w 1957 roku, w 1965 r. otrzymał amerykańskie obywatelstwo. Urodził się w Łodzi, rodzinie zamożnych Żydów, okres wojny spędził w południowo-wschodniej Polsce. Doświadczenia okupacji na zawsze zostawiają w pisarzu ślad, zwłaszcza, że rodzina przyjęła nazwisko Kosiński i jako dziecko był uczony, jak przetrwać wojnę udając Polaka i katolika. 3 maja 1991 popełnił samobójstwo.
Oprócz "Malowanego ptaka" bardziej znaną powieścią Kosińskiego jest "Wystarczy być". Książka została sfilmowana w 1989 r. przez Hala Ashbye'go, główną rolę zagrał Peter Sellers.
O Kosińskim powstało kilka opracowań biograficznych, m.in. "Czarny ptasior" Joanny Siedleckiej, "Jerzy Kosiński" Jamesa Sloana oraz wspomniana wyżej książka Janusza Głowackiego "Good night, Dżerzi".



1 Historia literatury amerykańskiej XX wieku, T. 2. Red. Agnieszka Salska, Universitas, 2003, ss.814

Brak komentarzy: